Din begravning

Emma..jag har just upplevt en riktigt konstig dag. Den mest sorgliga och hemska dag, samtidigt så vacker. Det var väldigt många människor i kyrkan som ville ta avsked av dej, 250 personer var det där. Det visar vilken fin och underbar människa du var. Du har berört väldigt många under dina alltför få år här på jorden.
 
Det var mycket vacker musik i kyrkan. Titti och Suss sjöng så vackert för dej. Dom började med kärleken är. Din favoritlåt för några år sedan, den som du spelade om och om igen. Sedan sjöng dom Förevigt nu. Den sjöng dom i stämmor, så vackert att det gjorde ont att lyssna. Sedan sjöng din "blo-blo"(morbror) In dreams med Roy Orbison med sprucken röst. det var alltför jobbigt att kunna sjunga för dej. oerhört rörande. Att han ens gjorde det, så starkt gjort av Blo-blo. Sedan gick Lars wäppling fram och sjöng All i ever needed, den som du ville höra flera gånger när jag fyllde 40. Så himla fint var det.  På slutet sjöng dina vänner Klara, Maja Emma F, Jana, Johanna och kusin Nisse "Du är allt" tilsammans med Titti Och Suss. Jag tror du var där och lyssnade.
 
Lars-Göran Lannergård, din doppräst hade rest över halva Sverige bara för att ta hand om din begravning. Det är så fint gjort, kunde inte bli bättre. Till hjälp hade han Roger Ideborg, också han en underbar person.Det kunde inte ha blivit finare, trots att det var en fruktansvärd dag.
 
Marie hade kontaktat Jill Johnson, och berättat om ditt öde, och hur mycket du tyckte om henne. Jag blev väldigt rörd när Jill har skickat ett väldigt fint och långt handskrivet brev till dej. Hon skickade även två skivor där hon skrev om varför en del låtar blivit skrivna. Hon skrev att låten "Im never far" tänkte hon sej att det var du som sjöng till oss. Hon hade skrivit låten till sina flickor, men texten var väldigt fin och jag vill tro som hon sjunger..att du aldrig är långt borta. Hon skickade även en hälsning till mej, pappa och Mattis. Så otroligt fint gjort av en sådan stor artist. Vi ramade in brevet så att alla som var på minnesstunden fick läsa.
 
Hur än gärna man skulle vilja bjuda alla människor på minnesstunden efteråt, så var det omöjligt. Därför var det så bra att kyrkan hade församlingshemmet öppet efteråt och bjöd på kaffe.
 
Snart ska vi gå och tända ljus för dej där du ska ligga på kyrkogården. Det är nog mycket blommor där. Det känns så bra att du får Rasmus till granne där. Misstänker att det blir lite hyss på kyrkogården framöver.
Puss och kram älskade Emma. Skriver mer snart.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anki

Jag skrev nyss trodde begravningen var i morgon ser nu att den var i dag.
Men vad fint du skriver jag är helt säker på att er tös var med er.
Jag sitter här och tårarna rinner fast jag aldrig träffat någon i din familj.Jag läste om olyckan i tidningen så fick jag se en vän hade lagt ut din blogg på fb.Man tänker att det här skulle jag aldrig klara av men vad har man för val.Så fint att läsa det du skriver jag tror det kan hjälpa att få skriva.Tror också det kan hjälpa andra man får en att tänka på vad livet är skört.Man skall vara rädd om nära och kära man vet aldrig hur livet vill med en.
Många varma kramar <3

Svar: <3
Ulrika Hansback

2012-09-21 @ 18:38:37
Postat av: Helena Amundsson

Tänkt mycket på er idag och vad ni går igenom. Skickar över några tänkvärda ord som tröstat andra änglaföräldrar.

Sorg är som en trekant som roterar runt i hjärtat med spetsar som rispar.
Det gör ont, förfärligt ont, tills trekantens spetsar är borta och det bara är en kula som åker runt utan smärta.
Sorg är en process som tar tid, men den tar slut.
Hur lång processen blir beror på vad vi förlorat, vilka resurser vi själva har och det nätverk vi har runt oss.
Men när glädjen över det du har haft överskuggar saknaden av det du förlorat, när du vet att du aldrig velat vara utan det du förlorat, även om du visste att du en gång kanske skulle behöva släppa det. DÅ är trekantens spetsar borta och kulan blir en skatt i ditt hjärta.

Det kan säkert kännas fjärran att minnet av Emma kommer att bli en vacker skatt en dag som denna då sorgen kanske som mest intensivt "rispar hjärtat". Det är många känslor som kommer och går på vägen dit; chock, förtvivlan, sorg, ilska.

En av många "skatter" jag har av Emma är när hon susade runt på fyrhjulingen hemma hos er. Modiga, härligt underbara Emma!

Kramar

Svar: <3
Ulrika Hansback

2012-09-21 @ 19:21:44
Postat av: Helena, Mågas

Oj va fint av Jill. Blev helt mållös här precis. Gud va fint gjort, helt otroligt. Visar på vilken varm människa hon är å vilken fin tjej ni hade som berör folk som inte ens kände henne :).

Svar: <3
Ulrika Hansback

2012-09-21 @ 19:46:21
URL: http://luzzis.se
Postat av: Carina Lundqvist

Jag blir alldeles rörd. Såå Fint du skriver och alldeles säkert så var er Emma med er och kommer alltid att vara så <3

Svar: <3
Ulrika Hansback

2012-09-21 @ 23:37:01
Postat av: Anonym

Jättefint skrivet, tårarna rinner varje gång jag läser. Tänker ofta på er och det hemska ni går igenom. Var rädda om er!

Svar: <3
Ulrika Hansback

2012-09-22 @ 07:46:48
Postat av: hjördis

Läser och gråter läser och gråter det du skrivit så fint om eran älskade dotter, beundrar dig för att du trots allt är så stark så att du kan skriva om det här, våra tankar finns hos er var dag,jag till och med drömmer om det här, kan inte för mitt liv förstå hur ni klarar dagarna, när något sådant här händer i ens närhet så sätter man verkligen värde på livet och var dag man får med varandra har ju barn/barnbarn som nu ständigt finns i mina tankar. Var rädd om er.....

Svar: <3
Ulrika Hansback

2012-09-22 @ 09:58:03
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se/hjma
Postat av: Sara Swanström

Ulrika Ulrika Ulrika...så vackert du skriver om det absolut värsta som kan hända. Jag gråter så det svider i halsen...(Marielle Björlings uttryck) och det kan jag ha för jag har inte varit ens i närheten av detta. Vi tänker på Er, undrar vad ni gör idag - vad gör man, hur andas man ? Kärleken är - min favoritlåt * gråter * <3 från Frösön

Svar: <3
Ulrika Hansback

2012-09-22 @ 10:28:08
Postat av: Yvonne Skoogh

Tårarna bara trillar när jag läser allt som du har skrivit om din underbara dotter, tänk att livet kan vara så grymt att man ska behöva uppleva sitt barns begravning. Känner er inte personligen men genom min syster Anette Hedspång som har varit här i Åtvidaberg nu 1 v, hon har berättat så mkt fin om er dotter. Många kramar fr mig, ska fortsätta att följa din blogg.

Svar: <3
Ulrika Hansback

2012-09-22 @ 14:11:52
Postat av: Lars Göran

Det var så många känslor av omtanke och kärlek igår. Mitt i sorgen kändes det nästan högtidligt. Titti, Suss o barnen, Lars o Jan bidrog till att vi fick mycket tid till eftertanke. Jag kommer att skriva ner mitt griftetal i bloggen, så ni kan titta på det igen om ni vill.
Jag o Kersti skänker er alla varma tankar och så konstigt det kan låta, så vill jag tacka för att jag fick vara med på Emmas sista kyrkogångsdag. Kram!

Svar: Hej Lars Göran!
Än en gång tack för att du tog dej tid att komma och hjälpa oss med Emmas begravning. Jag skulle verkligen inte vilja ha någon annan. Det är många som har frågat om dej, för dom tyckte att du var så himla bra, och det är du verkligen.

Dagarna efter begravningen har varit ganska jobbiga. Har haft väldigt lätt att gråta, och det känns så definitivt. Förr har man seglat runt i nån konstig dimma, och inte riktigt förstått. Det gör man inte nu heller, men det har ändå blivit på ett annat sätt på något vis. Det är så svårt när man tänker på att aldrig mer få träffa Emma.

I morse när jag kom ner så såg jag två mindre fotavtryck i hallen..som om någon mindre person hade stått med blöta strumpor på golvet. Ingen hade varit uppe före mej. Jag visade en väninna som övernattat det så hon såg det också. Kanske man vill se tecken..vad vet jag, men det kändes ändå fint på något sätt. Kanske Emma ändå finns här på något sätt...

Begravningen vart väldigt fin. Mycket fin musik..det tror jag att Emma hade uppskattat. Nu ska jag fortsätta att ta en dag i taget, och försöka att komma ihåg det jag lärt mig av den här hemska upplevelsen. Skriv gärna in griftetalet, det vill vi gärna. Och tack än en gång att du kom för att hjälpa oss. Vi hörs av. Kram!
Ulrika Hansback

2012-09-23 @ 00:44:18
Postat av: Sanna

Åh, jag hade också velat vara med på begravningen. Jag tänker på er hela tiden ska ni veta.
Och Ulrika, jag måste bara få säga att du skriver så bra också, din blogg lämnar ingen oberörd. Önskar er all kärlek i världen nu <3

Svar: <3
Ulrika Hansback

2012-09-23 @ 20:21:52
URL: http://shammarberg.blogg.se
Postat av: Sanna Hammarberg

Åh jag hade också velat vara med på Emmas begravning.
Jag tänker på er hela tiden ska ni veta, hade jag kunnat skulle jag göra allt för att få er att må bättre, jag kan inte ens tänka mig hur ni känner det just nu.
Och Ulrika, jag måste också säga att du skriver så bra, din blogg lämnar ingen oberörd. Jag önskar er all kärlek i världen nu!

Svar: Tack Sanna <3
Ulrika Hansback

2012-09-23 @ 20:46:56
URL: http://shammarberg.blogg.se
Postat av: Maria W

Mina varmaste tankar och kramar till er ...

Svar: <3
Ulrika Hansback

2012-09-23 @ 22:23:53
Postat av: Maria Roselin

Helena Amundsson: Det var den absolut finaste beskrivningen på sorg jag någonsin hört!!!!! Så bra formulerat!!

Följer din blogg Ulle, och jag gråter lika mycket varje nytt inlägg du gör...
Du är en sådan klok kvinna, så stark i allt detta fruktansvärda. Men som vi pratade om när jag var hos dig, det är ju för att det är så overkligt, man kan bara inte ta det till sig...
Och det är nog tur kroppen har den skyddsmekanismen, du/ni måste ju finnas för Mattis...
Läs Helenas inlägg många gånger, där fick även jag en fin förklaring till min sorg.
Finns här för dig vännen!
All kärlek och styrka till er!! ❤
Kram

Svar: <3
Ulrika Hansback

2012-09-27 @ 21:41:08
Postat av: Maria Roselin

Åååå, det kom alltså ett brev från Jill?! Vilken fin människa, som tar sig tid till det! Kan du inte lägga upp vad hon skrev till Emma här på bloggen?

Svar: Jo det ska jag göra. bra ide.
Ulrika Hansback

2012-09-27 @ 22:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0